auto-moto-3

Meziplyn: návrat do automobilového pravěku anebo užitečná věc?

Ty tam jsou časy, kdy bylo řízení vozidla takovou malou posilovnou, kdy bylo třeba před jízdou sytit motor apod. Moderní automobily jezdí téměř samy, leccos je zautomatizováno. Zlí jazykové by mohli říci, že dnes dokáže řídit každý blbec. Pokud však na silnici nechcete být “blbcem,” chcete rozumět svému autu a přiučit se něčemu novému, jste na správné adrese. V dnešním článku se totiž podíváme na problematiku meziplynů.

Co to vlastně je ten meziplyn

Meziplyn je takový jízdní úkon, který srovnává otáčky motoru s rychlostí poháněných kol po podřazení. Pro ilustraci si uveďme následující případ: jedeme na pětku a motor držíme např. na 5000 otáčkách. Na horizontu se objeví zatáčka a je nám jasné, že bude nutné přibrzdit. Šlápneme tedy na brzdu a když otáčky klesnou na 3000, rozhodneme se podřadit, abychom měli při výjezdu ze zákruty maximální zátah. Pravou nohou tedy brzdíme, vyšlápneme spojku a téměř ve stejnou chvíli přidáme plyn brzdící pravou nohou (jednou nohou tedy musíme sešlápnout dva pedály), aby otáčky motoru vyběhly na potřebnou hodnotu, tj. 3000 za minutu. Pak okamžitě pouštíme spojku.

Je nezbytné meziplyn používat?

Ne. Absolutní většina vozidel dokáže jezdit bez meziplynu naprosto bez problémů, a to i když řadíme dolů o dva nebo více stupňů. U běžných vozidel tedy není používání meziplynu nezbytné, vyplatí se však u silných vozidel se zadním náhonem. Pokud totiž např. v Porsche vjedeme ostřeji do zatáčky a nepoužijeme meziplyn, zvyšuje se, zejména při horší adhezi, pravděpodobnost přetáčivého smyku. V podstatě se to dá přirovnat k zatažení ruční brzdy.

Nezvyšuje meziplyn spotřebu?

Z principu ano, pokud jej však děláme správně a rychle, spotřeba se zvýší jen absolutně nepatrně (v řádu desetin deci na sto kilometrů). Meziplyn totiž pomáhá držet motor v optimálních otáčkách, díky čemuž se méně namáhá.

Nezatěžuje používání meziplynu spojku, převodovku či jiné části?

Při správném provedení nikoliv.

Proč není u dnešních vozidel třeba jezdit s meziplynem?

Je to dáno tím, že moderní vozidla mají sesynchronizovanou převodovku. To znamená, že tato převodovka je vybavená synchronizačním zařízením, které zabezpečuje snížení rozdílu v poměru vstupních a výstupních otáček převodovky ještě před tím, než dojde k vlastnímu zařazení převodového stupně. Díky tomu není dnes, narozdíl od starších vozidel, nutné meziplyn používat tak, jako tomu bylo u vozidel typu Praga V3S či UAZ (zde se však musel používat pravý meziplyn – tj. dvojité sešlápnutí spojky a prošlápnutí plynu po vykvaltování na neutrál. To co jsme popisovali výše je tzv. falešný meziplyn). Používat pravý meziplyn je samozřejmě možné i u osobních vozů, avšak takové počínání nemá žádný efekt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>